zdrowy sen podstawą dobrego samopoczucia

Zdrowy sen

Wczoraj koleżanka zapytała mnie czy znam jakieś sposoby na dobry sen.
Podałam jej nazwy kilku ziółek, moją metodę oddychania.
Zastanowiło mnie to pytanie.
Przedwczoraj – na grupie, w której notabene, są wspaniali ludzie ( mojej koleżanki tam nie ma) wyznaczono mi temat – dobry sen – zdrowy sen.
Prawo przyciągania działa. Gdy tylko zgłębiłam wiedzę w tym temacie, zaraz znalazł się ktoś, komu jest potrzebna :).
Myślę, że i Tobie przyda się kilka informacji związanych ze snem – zdrowym snem.
Sen ma duże znaczenie dla pamięci i efektywnego funkcjonowania mózgu, a jego niedobór prowadzi do problemów z koncentracją i pamięcią .
Zdrowy sen to przede wszystkim regeneracja organizmu. To naturalna potrzeba, podobna do głodu, pragnienia.

Bezsenność – czy brak snu powoduje, że nasza sprawność psychofizyczna zanika, a nasz mózg się wyłącza, bez naszej zgody 🙁
Znasz skutki zasypiania kierowców za kierownicą 🙁
W magazynie – Dbam o zdrowie – znalazłam taki tekst:

“Procesy, które dzieją się w głowie podczas snu, można porównać do serwisu samochodu: w śnie głębokim auto, czyli mózg, jest odstawiane do mechanika, gdzie można mu dolać oleju, zmienić koła. To czas regeneracji. Natomiast w fazie REM samochód wjeżdża na rolki, żeby przetestować, czy wszystko działa jak powinno.
To moment, w którym mózg odtwarza wielokrotnie ścieżki neuronowe, wytyczone w efekcie uczenia się nowych rzeczy. Jednocześnie w mózgu wytwarzane są nowe synapsy a usuwane stare, niepotrzebne. W ten sposób tworzą się miejsca na kolejne wspomnienia.”
Bardzo mi się spodobało to porównanie i postanowiłam go zacytować.
Jak już wiesz, że sen jest niezbędny dla życia, pora zadbać o to, żeby sen był zdrowy.
Nie będę odkrywcza jeśli powiem, że po dobrze przespanej nocy jesteś wypoczęta, dobrze wyglądasz, a  co najważniejsze wspaniale się czujesz.

Zdrowy sen w zdrowym pokoju i zdrowym łóżku.

Żadne odkrycie.
Jednak – zdrowy pokój  to pokój w pastelowych barwach.
Pomalowany wodorozcieńczalną farbą.
Jeśli tapeta to papierowa przyklejona klejem z atestem.
Ja jednak polecam klej zrobiony z mąki ziemniaczanej.
Bardziej ekologiczny być nie może.
Jeśli masz problemy z brakiem energii rano, wbrew temu co powiedziałam wcześniej śpij w pokoju z czerwienią, jeśli nie cały, to jakieś elementy.
Kolor czerwony pobudza.
Podłoga powinna być miła i ciepła w sensie nie zimna.
Kafelki są zimne. Panele są ok. Warto jednak, żeby nie były toksyczne, czyli nie pokryte lakierami, które zieją truciznami.
W sypialni nie powinno być wykładzin ani dywanów. To zbiorowisko kurzu i doskonałe miejsce dla bytowania roztoczy.
Roztoczom mówimy – PRECZ

mikroskopijnej wielkości pajęczaki, ktore mnożą się jak błyskawica 

Panele łatwo umyć, zdezynfekować.
Mamy pokój – więc teraz do łóżeczka.
Łóżko powinno być odpowiednio długie i szerokie.
Zwisające nogi, brak możliwości powyciągania się
nie daje gwarancji zdrowego snu.
Do łóżka potrzebny materac. Dobry materac.
Teraz jest możliwość zakupu materaca, z możliwością zwrotu. Warto przetestować na jakim materacu czujesz się dobrze. Jednym potrzebny bardziej twardy, inni lubią miękki.
Pamiętaj, że na materacu gromadzi się twoja skóra, doskonała pożywka dla roztoczy.
Dlatego należy często prać pokrowiec materaca, a sam materac odkurzać i wietrzyć.
A teraz pościel.
Ja śpię prawie na płaskim. Maleńki jasiek mi wystarcza, tak żeby kręgi szyi były podparte.
Jednak nie wszyscy tak mają i mogą. Zbyt wysokie poduszki nie są wskazane.
Przykrywam się pościelą z wełny owczej.Powleczonej bawełnianą poszwą.
Kołdry ze sztucznego tworzywa – antyalergiczne są  bardzo praktyczne, można prać w pralce i roztocza nie mają szans.
Pokój gotowy, łóżko też.
Teraz tylko wywietrzyć przed snem ( jak nie ma smogu) i można spać.

łóżko czeka

Przed snem trzeba się umyć. Ciepła kąpiel z lawendą lub rumiankiem, odpręży Cię.
O tym, że spanie z pełnym żołądkiem to męczarnia, nie będę Cię przekonywać – bo to wszyscy wiedzą.
Więc ostatni posiłek powinien być lekkostrawny i zjedzony na tyle wcześniej, żeby żołądek też  miał odpoczynek.
Przed snem dobrze jest oczyścić umysł z trudów dnia codziennego i podziękować, za zdrowie, za wszystko to dobre co nas spotkało i afirmować swoje cele.
U mnie wygląda to mniej więcej tak  “Jestem zdrowa, szczęśliwa, bogata i pełna wdzięczności. Przyciągam z łatwością spokój, energię.  Kocham i akceptuję siebie. Jestem bezpieczna. Chroni mnie Boska Opatrzność. Dziękuję za to! 
Jestem przekonana, że moje doświadczenia pomogą Ci w uzyskaniu zdrowego snu.
Jeśli masz inne doświadczenia i rady związane ze zdrowym snem napisz w komentarzu.
Ustosunkuję się do nich, a być może wprowadzę jakieś korekty do swoich przyzwyczajeń.
Życzę Tobie spokojnych nocy i zdrowego snu.

5 thoughts on “Zdrowy sen”

    1. Wyciszenie organizmu wdzięcznością i snem daje relaks mięśniom, mózgowi i organom wewnętrznym.
      Czy potrzeba więcej? W przypadkach chorob zapewne tak, ale to podstawa do dobrego samopoczucia
      i niec nie jest w stanie tego zastąpić.
      Dziękuję za komentarz 🙂

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.