Stres -10 sposobów jak sobie z nim poradzić

Stres nieodłączny towarzysz naszego życia



stres wróg dla mózgu i nie tylkoNa zdrowie i dobre samopoczucie istotny wpływ ma nie tylko odżywianie, ale również STRES.
Stres to reakcja organizmu na konkretną sytuację.
Hormony stresu adrenalina i kortyzol mają duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.
W niektórych sytuacjach jest to korzystne działanie.
Jest to w sytuacji, kiedy hormony stresu zostają uwolnione, przez nasze działania.W większości przypadków, pozostają w naszym organizmie.Dłuższa obecność tych hormonów w naszym ciele,  negatywnie wpływa na nasze organy.
Niektórzy odczuwają stres w postaci dolegliwości żołądkowych, inni mają zaburzenia snu, aż po depresję lub inne problemy psychiczne.
Stres może wpłynąć na rozwój już istniejących chorób, lub wręcz spowodować

powstanie nowych.
Często są to choroby układu krążenia, a więc niedomagania serca, cukrzyca,
choroby prostaty, układu limfatycznego,depresji,  do Alzheimera włącznie.
Stres może uszkodzić część mózgowia hipokampę, odpowiedzialną
za przyswajanie wiadomości czyli uczenie się.
Tak właśnie zaczyna się choroba nazwana Alzheimer.
To nie jest choroba tylko ludzi starszych.
Notowane są zachorowania ludzi w wieku 40- 50 lat.
Najczęściej są to ludzie żyjący w nieustannym stresie.


Powody stresu


Długotrwały stres wynikający z rozpamiętywania zaistniałych chorób,
problemów rodzinnych, problemów związanych z pracą.
Zmianą otoczenia wynikająca na przykład ze zmiany miejsca zamieszkania niejednokrotnie powoduje duży stres.
Nowa sytuacja związana z przejściem na rentę czy emeryturę również bywa
bardzo stresogenna.
Brak umiejętności znalezienia zajęcia. Brak celów życiowych.
Układanie na nowo relacji z domownikami, to tylko niektóre powody dołujące.

Tak czy inaczej należy umieć radzić sobie z sytuacjami wywołującymi stres.
Nie jest to sprawa łatwa, ale przy rozsądnym rozeznaniu problemów
jest do okiełznania.
Ze stresem jest jak z pogodą. Nie masz na nią wpływu, ale możesz
przyjąć ją z “pogodą” ducha. Ubrać się właściwie i zaakceptować.
Nie ma sensu złościć się na wiatr, deszcz czy upał.
Podobnie ze stresem – sytuacje życiowe przywołują go czy chcesz czy nie.
Od Ciebie zależy jak sobie z tym poradzisz.

Jak sobie radzić?

1. Naucz się zarządzać czasem. Jeśli masz go mało – zaplanuj dzień.
Ne wszystko musisz zrobić sam.
Jeśli masz go za dużo – w przypadku przejścia na emeryturę, znajdź inne zajęcia.
Znajdź powód wyjścia z domu. Bycia z ludźmi.
2. Dopasuj swój styl życia do takiego, w którym będziesz czuł się dobrze.
3. Wysypiaj się. Brak snu odbija się zdenerwowaniem, niepokojem.
4. Znajdź czas na aktywność fizyczną. Nic tak nie rozładowuje napięcia

jak aktywność fizyczna.
5. Masz problem – zwróć się do rodziny, przyjaciół. Nie trzymaj tego w sobie.To pierwszy krok do depresji.
6.Jeśli przewidujesz, czeka Cię jakaś stresująca sytuacja, przemyśl, pomyśl co zrobić, żeby jak najmniej Cię “bolało”.
7.Jeśli nieustannie przychodzą Ci stesujące myśli – staraj się je odrzucić.Wiem, że to nie takie łatwe. Kilka głębokich oddechów. Skup się na oddychaniu myśli sobie pójdą
8.Myśl pozytywnie. We wszystkich sytuacjach, nawet tych z gatunku najgorszych można znaleźć coś pozytywnego.
9. Asertywność. Nie musisz wszystkim dogadzać. Zawsze mieć czas dla wszystkich.Pomyśl o sobie.
W umiejętny sposób naucz się mówić NIE. Nie musisz przy tym nikogo ranić.

10.Trening autogenny, joga, medytacja. To bardzo dobre na wyciszenie emocji, myśli.

rozluźnij się
wrzuć na luz
oto kilka pomysłów
Oto kilka technik rozluźniających

1. Zapisuj sprawy, rzeczy, sytuacje, które Cię stresują.Przeanalizuj – czy tak to musi być?
Nie rozmyślaj – zapisz. Samo zapisanie już przynosi ulgę.
2. Zrób coś co sprawia Ci przyjemność.
Nie jedzenie.
Czynność.
Kino, spacer, wycieczka, odwiedź znajomych.
3.Nie rozmyślaj o przeszłości, szczególnie jeśli nie jest ona wspaniała.
Skoncentruj się na teraźniejszości.
Zaplanuj ją tak, żeby dawała Ci radość.
4. Stosuj techniki oddechowe.
 
5. Trening autogenny.
Ja stosuję trening
Jacobsona.
Świetnie mi “robi”.
6. Poszukaj zajęć z Jogi, tai-chi.
Zastąpią kontakty z psychologiem.
7. Wcześniej już wspominana aktywność fizyczna. Od najprostszej spacer, pływanie, 

Posłuchaj ptaków, przyjrzyj się kwiatkom, drzewom.
 
8. Zmień swoje nastawienie.
Szukaj pozytywnych ludzi, zjawisk.
Ciesz się nimi.
9. Jeśli powodem Twojego stresu jest zła sytuacja finansowa – odezwij się do mnie – znajdziemy jakieś rozwiązanie.
10. Na koniec UŚMIECHAJ się .
Do siebie w lustrze.
Do ludzi na ulicy.
Do psa kota.
Nie zapomnij pić dużo wody.
Mózg musi mieć w czym utopić zło – złe myśli.
Teraz już STRES  nie jest straszny.
Nie jest przyjacielem, ale umiesz sobie z nim poradzić. Czego Ci życzę z całego serca.
 
Miło mi będzie jak skomentujesz. 
Napisz co o tym myslisz.
 
A może masz inne sposoby a radzenie sobie ze stresem?

Chętnie je poznam. 
Pozdrawiam Cię. 

2 thoughts on “Stres -10 sposobów jak sobie z nim poradzić”

  1. Podobają mi się te wszystkie sposoby na stres, dla mnie najlepiej działa aktywność fizyczna i dobre towarzystwo 😊

    1. Dziękuję za komentarz. Jeśli aktwność fizyczna pozwla Ci rozładować stres to nic tylko działać.
      Nawet zrobienie kilkanaście przysiadów pomaga.
      Dobrego towarzystwa zapewnić Ci nie mogę 🙁
      Sama szukam 🙂
      Pozdrawiam Lucyna 🙂

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.