Zaznacz stronę

Z książki “Siła jest w Tobie”
Autor Preeti Agrawal
“Jedz produkty dobrej jakości, najlepiej ekologiczne.
Unikaj białego cukru, białej maki i białego ryżu.
Strawienie produktów, takich jak biały ryż, kluski,
makaron czy chleb z białej maki zajmuje dwa razy więcej czasu niż strawienie produktów ze zbóż nieprzetworzonych.
Przetworzone produkty dają uczucie pełnego żołądka, ale tworzą lepki śluz, które zbiera się w jelitach i powoduje zaparcia, nasila objawy alergii oraz wywołuje poczucie zimna.
Spożywaj 2-3 łyżki dziennie dobrego oleju (olej lniany, olej z pestek dyni, oliwa z oliwek lub olej rzepakowy).
Jedz kilka porcji warzyw i owoców dziennie.
Mięso spożywaj raz w tygodniu.
Jedz częściej ryby oraz owoce morza (zamiast mięsa).
Jedz świeżo przygotowane posiłki.
Jedz pokarmy zgodnie z porami roku – warzywa i owoce sezonowe dostępne w danej strefie klimatycznej.
Pij dużo wody.
Jedz lekką kolację lub rezygnuj z niej w ogóle. Trudno jest jednocześnie trawić i spać.
Jedz śniadanie.
Unikaj podjadania między posiłkami.
Jedz powoli i powoli przeżuwaj każdy kęs. Potrzeba 20 minut spędzonych na przeżuwaniu i połykaniu pokarmów, by mózg wysłał ciału sygnał, że ciało jest najedzone.
Powinniśmy zatem brać do ust jak najmniejsze kęsy jedzenia i długo je przeżuwać.
Staraj się samemu przygotować swoje posiłki.
Bądź wdzięczna za możliwość gotowania,
dzięki któremu ofiarowujesz pożywienie oraz dobre samopoczucie i zdrowie sobie i innym.
Zrezygnuj z wszelkich zakazów i diet odchudzających – gnębione ciało się mści.
Nie zmuszaj się do skończenia tego, co masz na talerzu.
Objętość posiłków zawsze powinna odpowiadać naszym wewnętrznym kryteriom,
w zależności od naszego apetytu i potrzeb.
Nie wahaj się zostawiać jedzenia na talerzu.
Nie miej skrupułów, kiedy chcesz przestać jeść, kiedy nie masz już ochoty na jedzenie.
Płyny i potrawy nie powinny być ani zbyt gorące, ani zbyt zimne.
Gorąco osłabia żołądek i zwiększa kwasowość.
Zimno natomiast blokuje produkcję kwasów żołądkowych.
Picie podczas posiłków rozcieńcza soki żołądkowe.
Można jedynie wypić niewielką ilość ciepłej wody, ale nie więcej niż pół szklanki.
Zasadniczo należy pić wodę lub herbaty ziołowe 10-20 minut przed posiłkiem i
przynajmniej 30 minut po posiłkach złożonych z owoców;
dwie godziny po potrawach zawierających węglowodany i białka roślinne (zboża i rośliny strączkowe),
cztery godziny po posiłku składającym się z mięsa, jaj lub nabiału.
Zrelaksuj się po jedzeniu, relaks pomaga w trawieniu.
Unikaj smakowania, poprzez branie jedzenia łyżką lub widelcem prosto z naczynia,
w którym gotujesz (i ponownego wkładania tam sztućców).
Twoje enzymy zawarte w ślinie źle wpłyną na pożywienie.
Unikaj dodawania do świeżego posiłku resztek pożywienia z wcześniejszych posiłków.
Zachowaj prostotę i umysł początkującego.
Nie obciążaj się skomplikowanymi przepisami.
Książki kucharskie i odmierzanie składników są przydatnymi wskazówkami, użyj jednak własnej kreatywności i zaufaj sobie.
Nie podchodź rygorystycznie do swojej diety.
Jeżeli masz ochotę na coś niezdrowego (ciastka, czekolada),
lepiej zjeść odrobinę niż stłumić swoje potrzeby.
Takie postępowanie jedynie wywołuje napięcia psychiczne.
By czuć się dobrze, powinniśmy unikać wszelkiego nadmiaru.
Właściwy posiłek polega na delektowaniu się i powolnym spożywaniu potraw.”