Zaznacz stronę

Czy znasz 6  zasad zdrowego odżywiania?
zdrowie na talerzu

1. Regularnie spożywaj posiłki.
2. Zadbaj o różnorodność posiłków.
3. Ogranicz ilość spożywanych tłuszczy, soli i cukru.
4. Spożywaj warzywa i owoce.
5. Spożywaj zdrowe węglowodany oraz nasiona roślin strączkowych.
6. Pij wodę

Czy znasz 6 zasad zdrowego odżywiania – zasada pierwsza

Regularnie spożywaj posiłki

regularnie spożywaj posiłki

regularnie spożywaj posiłki

Przyzwyczajając nasz mózg do regularnego dostarczania mu paliwa, nie odkłada zapasów w postaci tłuszczu.
Mózg do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje energii – tylko dzięki regularnej “dostawie” cukier uwalniany jest sukcesywnie co umożliwia mu dobre funkcjonowanie.
Z tego powodu istotne jest spożywanie śniadań złożonych z węglowodanów  wraz z porcją białka i wapnia. Aby nie dopuścić do nagłego obniżenia się cukru w organizmie warto posiłki spożywać częściej, ale w małych porcjach.

Czy znasz 6 zasad zdrowego odżywiania – zasada druga

 Zadbaj o różnorodność posiłków.
różnorodność posiłków- zasady zdrowego odżywiania
Tylko różnorodność posiłków zagwarantuje nam dostarczenie do organizmu niezbędnych dawek witamin, minerałów, węglowodanów, białek i tłuszczy.
Ważne, żeby były w odpowiednich proporcjach. Niemniej jednak jeśli czegoś dostarczymy więcej lub mniej nic wielkiego się nie stanie. Organizm w większości reguluje te dawki poprzez magazynowanie lub wydalanie. Są jednak witaminy, których organizm człowieka nie magazynuje, a są bardzo ważne w prawidłowym funkcjonowaniu. Taką witaminą jest witamina C. Dlatego należy zwrócić uwagę na systematyczne dostarczanie jej do organizmu.

Czy znasz 6 zasad zdrowego odżywiania – zasada trzecia

Ogranicz ilość spożywanych tłuszczy, soli i cukru.

ogranicz cukier, sól i tłuszcz

ogranicz cukier, sól i tłuszcz

Książka “Cukier, sól, tłuszcz – jak uzależniają nas koncerny spożywcze”, to naga prawda o trzech składnikach diety, od których miliony są uzależnieni. Najwięksi producenci żywności wykorzystują te uzależniające właściwości cukru, soli i tłuszczu, oferując konsumentom kuszące produkty jak najmniejszym kosztem.
Moss otwiera Czytelnikom oczy na manipulacje stojące za produkcją wysoko przetworzonej żywności, mające tylko jeden cel: największy zysk. Książka warta przeczytania, ale szkodliwość soli, cukru i tłuszczy jest ewidentna i bezdyskusyjna.

Czy znasz 6 zasad zdrowego odżywiania – zasada czwarta

Spożywaj warzywa i owoce

warzywa i owoce
Warzywa i owoce zawierają niezbędne składniki do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Wprawdzie ich zawartość jest coraz uboższa, za sprawą chemizacji rolnictwa, niemniej jednak nie popadajmy w skrajność i traktujmy je jako podstawę naszego odżywiania. 

Czy znasz 6 zasad zdrowego odżywiania – zasada piąta

Spożywaj zdrowe węglowodany oraz nasiona roślin strączkowych

zboża źródłem węglowodanów

Węglowodany to podstawowy element odżywiania dostarczający energii do naszego organizmu
Podstawowe źródła węglowodanów to kasze, płatki, chleb gruboziarnisty. Węglowodany znajdują się również w warzywach i owocach.
Nasiona roślin strączkowych takich jak fasola, groch, ciecierzyca, bób, soczewica to źródło białka. Zdecydowanie mogą zastąpić mięso. To odżywcze, sycące, nietuczące produkty, które nie zakwaszają naszego organizmu.

Czy znasz 6 zasad zdrowego odżywiania – zasada szósta

W O D A

Organizm ludzki zawiera ok 70% wody. Wszystkie procesy zachodzące w organizmie są przy udziale wody. Do poprawnej pracy mózgu niezbędna jest woda. Podobnie rzecz się ma w trawieniu, transporcie składników odżywczych i usuwaniu toksyn.
Pijmy wodę w czystej postaci. Kawa czy herbata to już związek chemiczny i organizm musi wyłuskiwać wodę, żeby “użyć” jej do niezbędnych funkcji.

Tak w wielkim skrócie wyglądają zasady zdrowego odżywiania.
W następnych wpisach postaram się szczegółowo zająć problemami związanymi ze zdrowym odżywianiem. Jeśli masz jakieś sugestie chętnie z nich skorzystam.
Oczekuję komentarzy. 
                                     Lucyna