Zaznacz stronę

pobiegaj dla zdrowego mózguJak dbam o mózg –

moich przemyśleń ciąg dalszy

Mózg jako najważniejszy organ naszego organizmu odżywia się jak wszystkie nasze organy przy pomocy krwi. Krew dostarcza tlenu, witamin i minerałów jakie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.
Podstawowym składnikiem odżywczym mózgu jest glukoza, która spalana jest tylko w obecności tlenu. Naukowcy obliczyli, że 20% tlenu dostarczonego do naszego organizmu “zużywa” mózg. Dlatego tak ważne jest wietrzenie sal, w których odbywają się lekcje oraz przebywanie na świeżym powietrzu.
Żeby do naszego mózgu dotarła potrzebna ilość tlenu muszą być spełnione  warunki wewnętrzne i zewnętrzne w odniesieniu do organizmu.

Warunki zewnętrzne to:

  1. Ilość tlenu w powietrzu. Tutaj nie mamy wpływu. Taką mamy atmosferę.
  2. Aktywność fizyczna. W czasie aktywności fizycznej ilość tlenu pobierana przez organizm zwiększa się. Nawet krótka intensywna gimnastyka spowoduje wytworzenie większej ilości energii. Dlatego istotne jest,  aby przy pracy siedzącej, a szczególnie umysłowej co jakiś czas wstać i się poruszać, wykonać kilka skłonów, przeciągnąć się, przykucnąć itp.  Takie zachowanie pozwoli zwiększyć naszą wydajność umysłową nawet o 10%.

Warunki wewnętrzne

  1. Osłabienie czynności tarczycy
    Przy chorej tarczycy praca serca staje się wolniejsza i powstaje niedobór tlenu w mózgu. Osoby mające problem z tarczycą mają mało energii, zimne dłonie i stopy, mają trudność z zapamiętywaniem i ogólnie myśleniem
  1. Anemia  czyli niski poziom żelaza we krwi. Żelazo ułatwia hemoglobinie zawartej we krwi dostarczanie tlenu do komórek. Osoby cierpiące na anemię są blade, skarżą się na zmęczenie, utratę tchu podczas wysiłku.Ich zdolność myślenia i zapamiętywania też jest osłabiona. Lekarze w takich przypadkach zapisują żelazo. Ja natomiast wiem z własnego doświadczenia, że sok z surowego buraka czerwonego załatwia problem.Oczywiście czerwony burak powinien często być na naszym talerzu, żeby uniknąć takich problemów i nie tylko. Dużą rolę odgrywa również dostarczanie do organizmu witaminy C, która ułatwia przyswajanie żelaza. Witaminę C znajdziemy w kiszonej kapuście, cytrynie, czarnej porzeczce, natce zielonej pietruszki i w wielu owocach i warzywach.
  1. Miażdżyca tętnic
    Badania wykazują, że zwężenie tętnic, nawet minimalne , głównie tętnic mózgowych ogranicza dostawę tlenu tym samym zmniejszając zdolności umysłowe. Prostymi metodami zwiększającymi dostawę tlenu do mózgu są aktywności fizyczne takie jak: szybkie spacery, aerobik i walka za stresem .